Per una banda
tenim els llibres de text, els de tota la vida, amb els que l'educació ha
treballat fins avui dia. Per altre també hi ha els llibres digitals;
considerats nova tecnologia, els que es llegeixen als ordinadors, amb Internet,
i els que l'educació procura adaptar-se a corre cuita mentre la societat debat
si són millors o pitjors.
Un llibre de text,
encara que sigui digital, no és innovador si s'utilitza com sempre. Si amb la
pissarra digital fem el mateix ús que amb la pissarra verda, no innovem.
Penso que molts
cops amb grups de 30 alumnes per classe és impossible de plantejar-se algunes
activitats, per tant l'únic que funciona és el mètode tradicional amb els llibres
de text, que és més còmode..
A continuació una
taula on es comparen els pro i contres dels llibres de text versus els llibres
digitals.
Llibre text
|
Llibres digitals
|
|
AVANTATGES
|
·
Vessant romàntica del llibre de tota la vida (com
passar les pàgines de paper amb les mans, tocar portada..)
·
El pots consultar en qualsevol
lloc.
·
La vista no se'n recent tant
|
·
Moltes il·lustracions i vídeos
·
Molta interacció
·
Possibilitat d'ampliació d'informació
gràcies a
altres
·
publicacions en la xarxa
·
Més ràpid
|
INCONVENIENTS
|
·
Limitació d'informació immediata
·
Lentitud en la recerca
·
No existeix interacció
|
·
Ordinador i connexió a Internet
·
Són més cars (pressupost inicial)
·
Facilita la pirateria (com la música o el cinema)
·
Cansa més la vista (mirar sempre una pantalla)
|
El valor afegit del llibre digital és
principalment la interacció que ofereix en els seus continguts que ajuden a
mantenir l'interès del lector. D'altra banda, els suports tecnològics que
existeixen al mercat per a llegir els llibres digitals ofereixen la
possibilitat d'introduir-hi centenars de llibres i això, facilita
l’emmagatzematge i el seu transport (i, així, descarregar una mica les
motxilles dels infants que van carregats de llibres de text). D'altra banda,
ofereix una disponibilitat immediata i gran accessibilitat de la informació:
sense moure’t de casa pots tenir-los al teu abast, doncs es poden descarregar
d’Internet a qualsevol hora i en qualsevol moment.
També suposa un estalvi
de important per les famílies, ja
que els llibres de text que s’havien de canviar cada any, amb els digitals per
uns 20 euros podran accedir als llibres digitals. Per tant és un guany pel que fa a l’economia familiar.
Com a conclusions, m'agradaria
afegir que llibres digitals i ordinadors a l'aula sí, però sempre i quan s'acompanyi
de la metodologia adequada. No fer-los servir perquè sí i prou. Si el llibre
digital és com el de paper, no servirà per res.
El llibre de text
digital per sí sol no fomenta el treball col·laboratiu, la responsabilitat del
canvi de metodologia serà nostre. Cal formació, cal temps per adaptar, com hem
d'afrontar una classe d'aquest tipus. És un procés que necessita el seu temps.
També costarà tocar la feina feta, ja que estem acostumats a veure i tocar els
dossiers.
Com a educadora
social el punt que hem preocupa més és les possibles diferencies que pugui
generar respecte l'alumnat, ja que generarà diferències entre l'alumnat que
podrà continuar treballant a casa i el que no.
Te sugeriría que hagas un análisis de la interacción que ofrecen los libros de texto digitales para valorar qué realmente aportan respecto de los ya poco innovadores libros de texto tradicionales...
ResponderEliminar