Pagines vistes en total

22 nov 2012

Llibre digital Vs. Llibre de text


Per una banda tenim els llibres de text, els de tota la vida, amb els que l'educació ha treballat fins avui dia. Per altre també hi ha els llibres digitals; considerats nova tecnologia, els que es llegeixen als ordinadors, amb Internet, i els que l'educació procura adaptar-se a corre cuita mentre la societat debat si són millors o pitjors.
Un llibre de text, encara que sigui digital, no és innovador si s'utilitza com sempre. Si amb la pissarra digital fem el mateix ús que amb la pissarra verda, no innovem.
Penso que molts cops amb grups de 30 alumnes per classe és impossible de plantejar-se algunes activitats, per tant l'únic que funciona és el mètode tradicional amb els llibres de text, que és més còmode..
A continuació una taula on es comparen els pro i contres dels llibres de text versus els llibres digitals.

Llibre text
Llibres digitals
AVANTATGES
·       Vessant romàntica del llibre de tota la vida (com passar les pàgines de paper amb les mans, tocar portada..)
·       El pots consultar en qualsevol
     lloc.
·       La vista no se'n recent tant
·       Moltes il·lustracions i vídeos
·       Molta interacció
·       Possibilitat d'ampliació d'informació
     gràcies a altres
·       publicacions en la xarxa
·       Més ràpid
INCONVENIENTS
·       Limitació d'informació immediata
·       Lentitud en la recerca
·       No existeix interacció
·       Ordinador i connexió a Internet
·       Són més cars (pressupost inicial)
·       Facilita la pirateria (com la música o el cinema)
·       Cansa més la vista (mirar sempre una pantalla)
El valor afegit del llibre digital és principalment la interacció que ofereix en els seus continguts que ajuden a mantenir l'interès del lector. D'altra banda, els suports tecnològics que existeixen al mercat per a llegir els llibres digitals ofereixen la possibilitat d'introduir-hi centenars de llibres i això, facilita l’emmagatzematge i el seu transport (i, així, descarregar una mica les motxilles dels infants que van carregats de llibres de text). D'altra banda, ofereix una disponibilitat immediata i gran accessibilitat de la informació: sense moure’t de casa pots tenir-los al teu abast, doncs es poden descarregar d’Internet a qualsevol hora i en qualsevol moment.
També suposa un estalvi de  important per les famílies, ja que els llibres de text que s’havien de canviar cada any, amb els digitals per uns 20 euros podran accedir als llibres digitals. Per tant és un guany pel que fa a l’economia familiar.




Com a conclusions, m'agradaria afegir que llibres digitals i ordinadors a l'aula sí, però sempre i quan s'acompanyi de la metodologia adequada. No fer-los servir perquè sí i prou. Si el llibre digital és com el de paper, no servirà per res.

El llibre de text digital per sí sol no fomenta el treball col·laboratiu, la responsabilitat del canvi de metodologia serà nostre. Cal formació, cal temps per adaptar, com hem d'afrontar una classe d'aquest tipus. És un procés que necessita el seu temps. També costarà tocar la feina feta, ja que estem acostumats a veure i tocar els dossiers.
Com a educadora social el punt que hem preocupa més és les possibles diferencies que pugui generar respecte l'alumnat, ja que generarà diferències entre l'alumnat que podrà continuar treballant a casa i el que no.

1 comentario:

  1. Te sugeriría que hagas un análisis de la interacción que ofrecen los libros de texto digitales para valorar qué realmente aportan respecto de los ya poco innovadores libros de texto tradicionales...

    ResponderEliminar