L’últim dia de
classe en Josep Maria Silva ens va presentar una proposta molt interessant de com
utilitzar els codis QR i la realitat Augmentada en educació, va mostrar-nos
diferents experiències socioeducatives portades a terme a escoles aprofitant les
potencialitats d’aquestes noves tecnologies.
Què és un codi QR?
Son les sigles de resposta ràpida, codis de resposta
ràpida. Es pot llegir amb un cel·lular. Això es va crear a l’any 1994. El Codi QR és un dels més
populars tipus de codis de barres bidimensionals. Va ser dissenyat per permetre
als seus continguts ser descodificat a alta velocitat. El codi QR es detecta
com una imatge digital bidimensional per un sensor d'imatge i després
s'analitza digitalment per un processador programat. Els processadors
localitzen les tres peces distintives a les cantonades de la imatge i
normalitza la imatge a mida, orientació i angle de visió. Els punts petits es
converteixen en nombres binaris. La validesa del codi queda controlada amb un
codi de correcció d'errors.
Quines possibilitats té? Al QR cap molta més informació (es pot ficar
un text, vcard (targeta de visita)(contacte de mòbil), MCARD (missatge multimèdia
on pot haver-hi un vídeo), VCAL (agenda nota al calendari), SMS, trucada telefònica,
URL (tot el que hi ha darrere d'una pagina web la puc fer accessible a traves
del mòbil sense teclejar-lo, E-Mail, Google place (la ubicació de la institució
amb informació.....) El codi QR cada zona té unes característiques especials,
el mòbil busca els 3 punts principals
Una de les utilitzacions
més importants són les URL (puc incorporar: àudio, vídeo, pagina web, imatge
Com generar un codi QR? http://www.codigos-qr.com/generador-de-codigos-qr/
Aplicacions educatives
dels codis QR
El Centre d'Educació
Especial Verge de la Cinta de Tortosa ens presenta algunes de les activitats
que l'alumnat realitza amb els codis QR: classificació de les plantes, revista
digital, jocs multimèdia...
Per veure l'experiència
clica l'enllaç
http://www.edu3.cat/Edu3tv/Fitxa?p_id=62281
Reflexió: Perquè es innovador aquest projecte?
Reflexió: Perquè es innovador aquest projecte?
Considero que és una bona eina per tal de
donar conèixer el QR i tot el que trobem al seu darrere. Trobo innovador que la
creació hagi estat feta per infants, això fa que ells mateixos li donin més
sentit i més importància ha allò que han creat i no es percebi únicament com una
feina feta per l'escola i prou. Bona proposta d'eina d'educació informal, ja
que qualsevol ciutadà de Rubí pot descobrir un fet històric que va passar fa 50
anys al seu municipi: la Riuada del 62 etc.
Crec que és un bon recurs per tot el que ha
suposat, ja que no únicament s'ha creat un QR sinó que hi hagut una creació i
una adquisició de coneixements a darrere importants.
Aquest projecte ha permès que els alumnes coneguin
l'historia dels carrers del seu poble d'una forma molt dinàmica i divertida i
no tat sols com a transmissora de coneixements. Treballen les TIC de forma
innovadora i significativa. Aquest projecte es un clar exemple de bones pràctiques
de com fer servir i aprofitar les TIC a les aules, ja que fa als alumnes els propis
productors dels seus aprenentatges i això fa que els alumnes estiguin més
motivats i per tant que l'aprenentatge sigui assolit més fàcilment.
La Realitat Augmentada
La realitat
augmentada (RA) és el terme per a definir una visió directa o indirecta
d'un entorn físic en el món real, els elements del qual es combinen amb
elements virtuals per a la creació d'una realitat mixta a temps real.
Consisteix
en un conjunt de dispositius que afegeixen informació virtual a la informació física
ja existent. Aquesta és la principal diferència amb la Realitat Virtual ja que no substitueix la realitat física, sinó que agefeix un
entorn fictici (per exemple, dades informàtiques) al món real. Amb l'ajuda de
la tecnologia (per exemple, afegint la visió per ordinador i el reconeixement
d'objectes) la informació del món real que envolta l’usuari es converteix en
interactiva i manipulable. La informació digital sobre l’entorn i els objectes
pot ser superposada al món real.
La
Realitat Augmentada ofereix infinitat de noves possibilitats d'interacció que
fan que estigui present en molts i diversos àmbits com són l'arquitectura,
l'entreteniment, l'educació, l'art, la medicina o les comunitats virtuals.
Projectes
educatius: Actualment la majoria d'aplicacions de Realitat Augmentada per a
projectes educatius es fan servir en museus, exhibicions, parcs d'atraccions
temàtics... ja que el seu cost encara no és prou baix perquè puguin ser
emprades en l'àmbit domèstic. Aquests llocs aprofiten les connexions wireless per
mostrar informació sobre objectes o llocs, així com imatges virtuals com
per exemple ruïnes reconstruïdes o paisatges tal com eren en el passat.
Penso
que aquests recursos
tecnològics són molt útils i pràctics a més de no ser gaire complicats
d'utilitzar, però tot i així, penso que no s'ha de caure en l'error de pensar
que ho poden abastar i solucionar tot. Quelcom negatiu que destacaria és que,
tot i que la majoria de la població sí que ho faci, no tothom hi pot accedir.
Per últim dir que, pel que hem vist, fins el moment, es centra molt en
l'educació formal i penso que caldria aplicar-ho també en àmbits no
formals.
Clica
a l'enllaç per informar-te de què és la realitat aumgmentada i els projectes
que es porten a terme aprofitant aquesta aplicación:
¿Por qué consideras que es una propuesta innovadora?
ResponderEliminar