Pagines vistes en total

7 nov 2012

Codis QR i Realitat Augmentada en Educació


L’últim dia de classe en Josep Maria Silva ens va presentar una proposta molt interessant de com utilitzar els codis QR i la realitat Augmentada en educació, va mostrar-nos diferents experiències socioeducatives portades a terme a escoles aprofitant les potencialitats d’aquestes noves tecnologies.
Què és un codi QR?
Son les sigles de resposta ràpida, codis de resposta ràpida. Es pot llegir amb un cel·lular. Això es va crear a l’any 1994. El Codi QR és un dels més populars tipus de codis de barres bidimensionals. Va ser dissenyat per permetre als seus continguts ser descodificat a alta velocitat. El codi QR es detecta com una imatge digital bidimensional per un sensor d'imatge i després s'analitza digitalment per un processador programat. Els processadors localitzen les tres peces distintives a les cantonades de la imatge i normalitza la imatge a mida, orientació i angle de visió. Els punts petits es converteixen en nombres binaris. La validesa del codi queda controlada amb un codi de correcció d'errors.
Quines possibilitats té? Al QR cap molta més informació (es pot ficar un text, vcard (targeta de visita)(contacte de mòbil), MCARD (missatge multimèdia on pot haver-hi un vídeo), VCAL (agenda nota al calendari), SMS, trucada telefònica, URL (tot el que hi ha darrere d'una pagina web la puc fer accessible a traves del mòbil sense teclejar-lo, E-Mail, Google place (la ubicació de la institució amb informació.....) El codi QR cada zona té unes característiques especials, el mòbil busca els 3 punts principals
Una de les utilitzacions més importants són les URL (puc incorporar: àudio, vídeo, pagina web, imatge
Com generar un codi QR? http://www.codigos-qr.com/generador-de-codigos-qr/
Aplicacions educatives dels codis QR
El Centre d'Educació Especial Verge de la Cinta de Tortosa ens presenta algunes de les activitats que l'alumnat realitza amb els codis QR: classificació de les plantes, revista digital, jocs multimèdia...
Per veure l'experiència clica l'enllaç
http://www.edu3.cat/Edu3tv/Fitxa?p_id=62281

Reflexió: Perquè es innovador aquest projecte?



Considero que és una bona eina per tal de donar conèixer el QR i tot el que trobem al seu darrere. Trobo innovador que la creació hagi estat feta per infants, això fa que ells mateixos li donin més sentit i més importància ha allò que han creat i no es percebi únicament com una feina feta per l'escola i prou. Bona proposta d'eina d'educació informal, ja que qualsevol ciutadà de Rubí pot descobrir un fet històric que va passar fa 50 anys al seu municipi: la Riuada del 62 etc.

Crec que és un bon recurs per tot el que ha suposat, ja que no únicament s'ha creat un QR sinó que hi hagut una creació i una adquisició de coneixements a darrere importants.
Aquest projecte ha permès que els alumnes coneguin l'historia dels carrers del seu poble d'una forma molt dinàmica i divertida i no tat sols com a transmissora de coneixements. Treballen les TIC de forma innovadora i significativa. Aquest projecte es un clar exemple de bones pràctiques de com fer servir i aprofitar les TIC a les aules, ja que fa als alumnes els propis productors dels seus aprenentatges i això fa que els alumnes estiguin més motivats i per tant que l'aprenentatge sigui assolit més fàcilment.


La Realitat Augmentada


La realitat augmentada (RA) és el terme per a definir una visió directa o indirecta d'un entorn físic en el món real, els elements del qual es combinen amb elements virtuals per a la creació d'una realitat mixta a temps real.
Consisteix en un conjunt de dispositius que afegeixen informació virtual a la informació física ja existent. Aquesta és la principal diferència amb la Realitat Virtual ja que no substitueix la realitat física, sinó que agefeix un entorn fictici (per exemple, dades informàtiques) al món real. Amb l'ajuda de la tecnologia (per exemple, afegint la visió per ordinador i el reconeixement d'objectes) la informació del món real que envolta l’usuari es converteix en interactiva i manipulable. La informació digital sobre l’entorn i els objectes pot ser superposada al món real.
La Realitat Augmentada ofereix infinitat de noves possibilitats d'interacció que fan que estigui present en molts i diversos àmbits com són l'arquitectura, l'entreteniment, l'educació, l'art, la medicina o les comunitats virtuals.
Projectes educatius: Actualment la majoria d'aplicacions de Realitat Augmentada per a projectes educatius es fan servir en museus, exhibicions, parcs d'atraccions temàtics... ja que el seu cost encara no és prou baix perquè puguin ser emprades en l'àmbit domèstic. Aquests llocs aprofiten les connexions wireless per mostrar informació sobre objectes o llocs, així com imatges virtuals com per exemple ruïnes reconstruïdes o paisatges tal com eren en el passat.

Penso que aquests recursos tecnològics són molt útils i pràctics a més de  no ser gaire complicats d'utilitzar, però tot i així, penso que no s'ha de caure en l'error de pensar que ho poden abastar i solucionar tot. Quelcom negatiu que destacaria és que, tot i que la majoria de la població sí que ho faci, no tothom hi pot accedir. Per últim dir que, pel que hem vist, fins el moment, es centra molt en l'educació formal i penso que caldria aplicar-ho també en àmbits  no formals.

Clica a l'enllaç per informar-te de què és la realitat aumgmentada i els projectes que es porten a terme aprofitant aquesta aplicación:






1.png

1 comentario: